Adakah anda pernah terkejut bahawa anda berhutang untuk prosedur perubatan kerana mungkin anda fikir insurans anda dibayar jumlah keseluruhan? Malah, begitu terkejut bahawa anda mengendalikan ia dengan mengabaikan pelbagai kenyataan, panggilan telefon dan penjelasan kenyataan manfaat daripada pelan kesihatan anda (yang mana ia semua bermula)?
Apa yang ada di EOB ?
Pembekal insurans kesihatan yang dikehendaki oleh undang-undang untuk menghantar satu salinan EOB untuk pesakit mereka. Ia boleh dilabelkan sebagai ringkasan tuntutan perubatan atau ringkasan perubatan notis serta penjelasan manfaat. Biasanya, dalam huruf ketara, ia akan membaca: Ini bukan rang undang-undang.
Sesetengah maklumat yang akan di ia termasuk:
Nama pembekal yang
Apakah perkhidmatan diberikan (ujian darah, rawatan luka, terapi fizikal, dan lain-lain)
Jumlah pembekal anda dikenakan untuk rawatan anda
Jumlah yang syarikat insurans akan membayar, biasanya dirujuk sebagai jumlah dibenarkan (juga dipanggil dibenarkan caj, jumlah dirundingkan atau dibenarkan jumlah)
Mana-mana bersama membayar anda membuat
Jumlah yang anda perlu membayar selepas anda telah bertemu ditolak (insurans bersama) anda
Jumlah caj yang syarikat insurans anda akan membayar
Perbezaan antara apa yang syarikat insurans akan membayar dan apa yang anda cari dikenakan oleh pembekal anda, juga dipanggil tidak dilindungi, tidak kena dibayar atau yang belum selesai. Ini juga jumlah yang anda mungkin dikenakan caj untuk.
Di bawah ini adalah tips penting yang perlu diingat apabila menyemak semula kenyataan-kenyataan ini:
Sesetengah maklumat yang akan di ia termasuk:
Nama pembekal yang
Apakah perkhidmatan diberikan (ujian darah, rawatan luka, terapi fizikal, dan lain-lain)
Jumlah pembekal anda dikenakan untuk rawatan anda
Jumlah yang syarikat insurans akan membayar, biasanya dirujuk sebagai jumlah dibenarkan (juga dipanggil dibenarkan caj, jumlah dirundingkan atau dibenarkan jumlah)
Mana-mana bersama membayar anda membuat
Jumlah yang anda perlu membayar selepas anda telah bertemu ditolak (insurans bersama) anda
Jumlah caj yang syarikat insurans anda akan membayar
Perbezaan antara apa yang syarikat insurans akan membayar dan apa yang anda cari dikenakan oleh pembekal anda, juga dipanggil tidak dilindungi, tidak kena dibayar atau yang belum selesai. Ini juga jumlah yang anda mungkin dikenakan caj untuk.
Di bawah ini adalah tips penting yang perlu diingat apabila menyemak semula kenyataan-kenyataan ini:
EOB Dos:
- Menjaga EOB anda dan apabila anda menerima bil anda, membandingkan mereka. Mereka harus sepadan.
- Bertindak balas dengan segera kepada permintaan untuk maklumat.
- Mengkaji semula perkhidmatan yang anda terima dan tarikh mereka telah dilakukan untuk mengawal daripada penipuan bil dan kecurian identiti.
- Semak bahagian maklumat liputan supaya anda tahu rawatan yang telah atau harus ditutup.
- Imbas untuk bil double yang boleh berlaku jika lebih daripada satu rawatan atau pembekal telah digunakan.
- Memastikan faedah pelan kesihatan anda telah digunakan dengan betul.
EOB Don'ts:
- Abaikan kenyataan EOB kerana ia tidak rang undang-undang. Ia adalah asas untuk rang undang-undang dan memerlukan penelitian yang teliti.
- Takut untuk mempersoalkan apa-apa yang anda tidak pasti.
- Gagal untuk meneruskan sebarang kesilapan. Syarikat insurans penjagaan kesihatan yang paling mempunyai nombor yang anda boleh memanggil untuk memulakan apa-apa proses pertikaian.
- Lupa untuk membandingkan EOB terhadap rang undang-undang.
- Elakkan mendidik diri anda pada semua aspek kehidupan perubatan anda yang ada pada kamu selama-lamanya.
- Ramai pesakit mengabaikan maklumat yang penting yang terkandung dalam dokumen ini.
- Ambil tanggungjawab untuk memahami selok / belok pelan insurans kesihatan anda atau jika anda tidak mempunyai satu, bertanya soalan terlebih dahulu untuk mengelakkan kejutan. Memahami EOB boleh membantu membuat anda keluar dari koleksi!
Ketahui lebih lanjut di http://www.medicalbillandclaimresolution.com. MBCR memahami cabaran dalam menerima bil perubatan yang adil dan tepat dan berjaya menyelesaikan isu tuntutan insurans kesihatan. MBCR boleh dihubungi di mbcr@rmk123.com.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan